Vackra porträtt direkt i kameran
Vackra porträtt direkt i kameran. Går det? Eller måste man redigera bilden? På dessa frågor svarar jag JA och JA.
En bild bör alltid vara så bra som möjligt rakt ut ur kameran – den bör ha fotats i sådana förhållanden att ljus, bakgrund och inramning är optimala. Men, precis som dåtidens fotografer var tvungna att framkalla bilden i sitt mörkrum är nutiden fotografer tvungna att framkalla råfilen som kommer från kameran. Viss bildbehandling behöver göras för att bilden ska framträda i sitt rätta jag och sitt bästa jag.
Själv älskar jag bildbehandling och göra oftast mycket mer än det mest grundläggande. Men det betyder inte att jag i redigeringen räddar en dålig grundbild, tvärtom vill jag ha en riktigt bra grundbild för att kunna göra den fantastik i redigeringen.
(Och ja, ibland klantar man sig vid fotoögonblicket och får en mindre bra grundbild som helt enkelt måste räddas upp. Men det är inte målet. Målet är en bra bild direkt ur kameran).
Så hur ska du då göra för att skapa ett bra porträtt direkt i kameran? Jo, nu kommer mina tre bästa tips (och dessa gäller oavsett om du fotar med systemkamera eller mobilen). Vill du lära dig ännu mer om hur du skapar konstnärliga, vackra porträtt ska du hänga med på en Dröm Workshop. Anmäl dig HÄR!
En av mina favoritfotoplatser innehåller alla tre delar som ett riktigt bra porträtt behöver – bra ljus, suddig bakgrund och fin inramning. Platsen ser inte så speciell ut när man tittar på den rakt upp och ner. Men när modell och fotograf står på rätt platser kan magi skapas!
Alla fyra bilder högst upp är tagna på denna plats och helt oredigerade. Även bilden på pojken med höstlöven är tagen på samma plats och till vänster ser du den oredigerade bilden, och till höger den redigerade.
- LJUS. Bra ljus = mjukt ljus. I alla fall om du frågar mig. Jag vill absolut inte ha direkt, hårt, skarpt solljus på den jag fotar. Det blir fula hård skuggor och personen kisar (se bild). Mjukt ljus är det en molnig dag. Men vi kan inte styra vädret, det måste gå att fota även soliga dagar. En solig dag är ljuset som allra bäst runt skymning och gryning, då står solen lågt och är svag. Men jag kan inte jobba tidig morgon och på kvällen, då vill jag vara med min familj och måste ta hand om våra djur. Så en solig dag flyttar jag in mina kunder/modeller i skuggan. Men inte vilken skugga som helst, utan ÖPPEN SKUGGA. Det betyder att personen som blir fotad står i skuggan men vänd mot den öppna himlen. På så sätt blir personen vackert ljussatt av den öppna himlen, utan att få direkt solljus på sig. Den som blir fotad (oavsett om hen blir fotad av någon annan eller tar en selfie på sig själv) ska alltså inte stå vänd mot det som skuggar (som i det här fallet en husvägg – se bild), utan som sagt – vara vänd mot den öppna himlen.
- BAKGRUND. Jag vill ha en bakgrund som är så långt bort som möjligt från modellen. Ju längre avståndet mellan person och bakgrund är, desto suddigare blir bakgrunden. Och jag älskar suddig bakgrund! Så jag placerar gärna mina kunder/modeller på en stig, väg eller liknande då bakgrunden då hamnar låååångt bort. Som du ser leder en stig in skogen och skapar möjligheten att fota med en bakgrund som är långt borta. Träden vid sidan av stigen leder oss till nästa punkt…
- INRAMNING. Rama in den du fotar med hjälp av trädstammar, en gren eller buskar och blåbärsris. Det ger djup till bilden och skapar någonting mer än bara bakgrund och huvudmotiv.
Stort lycka till i ditt fotograferande! Dela gärna den här texten på dina sociala medier så andra kan ta del av tipsen.